Diwa Nieuwsbrief 7

Door Karin Kreijkes, voorzitter

Met deze zevende nieuwsbrief brengen we u op de hoogte van de voortgang van Diwa's Steenbakkers Onderwijs Project en onze donor- en bewustwordingsactiviteiten in Nederland.

Het jaar 2013 is al weer bijna voorbij. We zijn blij dat we ook dit jaar weer mooie activiteiten konden ondernemen om het werk van Diwa in Nederland onder de aandacht te brengen. In deze nieuwsbrief vindt u daarvan een verslagje.

We zijn ook blij dat het werk in Pakistan door kon gaan. In 2013 bestond het project dat door Diwa werd gesteund uit het opknappen en bouwen van in totaal 10 schooltjes en uit het verzorgen van onderwijs voor de kinderen en trainingen voor de leraren. Shahlla Gill schrijft in deze nieuwsbrief een verslag van de activiteiten.

Opvallend en aansprekend was dit jaar het nieuws over de Pakistaanse Malala Yousafzai. Malala is in Engeland om te herstellen van de aanslag op haar in oktober 2012 en vanwege haar en haar families veiligheid. Dit jaar zijn verschillende prijzen aan haar uitgereikt. Op 6 september 2013 was zij in Nederland. In de Ridderzaal in Den Haag werd aan Malala de Internationale Kindervredesprijs 2013 uitgereikt. In november deed zij mee in het programma College Tour. Volgens de NRC de meest indrukwekkende college tour ooit. Het is beslist de moeite waard om het interview met haar terug te kijken: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/02/terugkijken-meest-indrukwekkende-col...
Het is bijna weer Kerst. In januari van dit jaar berichtte het Reformatorisch Dagblad over de verstoring van het Kerstfeest in Pakistan (http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/geweld_doden_en_gewonden_rond_...). Laten wij blijven bidden voor de vrede in Pakistan.

We danken u hartelijk voor uw steun, in welke vorm dan ook, in 2013. Wij horen graag van u wat uw opmerkingen en vragen ten aanzien van het werk van Diwa zijn. Een telefoontje of een mailtje ontvangen wij graag. Aan het eind van deze nieuwsbrief staan de contactgegevens nog eens op een rij. Wij wensen u veel plezier bij het lezen van deze nieuwsbrief.

Bansuri workshop in Lutherse kerk

Op 7 juli was er de seizoensluiting van de Lutherse kerk in Rotterdam. Het is een mooie traditie binnen de kerk om het seizoen feestelijk af te sluiten, met muziek, koorzang en lekkere zelfgemaakte hapjes. Dit jaar droeg Stichting Diwa ook haar steentje bij door een bansuri (Indiase fluit) workshop voor kinderen te organiseren. De workshop werd geleid door Alon Treitel, die het bespelen en het maken van de bansuri in India leerde. Kinderen en volwassenen vonden het leuk om eens zelf een fluit te maken en te leren fluiten op de bansuri.

Pakistan Sport Party

Op 14 september vond als onderdeel van het Witte de With festival in Rotterdam de Pakistan Sport Party plaats. Dit event werd georganiseerd door Diwa in samenwerking met de Scotch International Church. Voor liefhebbers van sport en dans, stond er op de uitnodiging. Jong en oud probeerde de kneepjes van cricket onder de knie te krijgen. Ondertussen werd er in de keuken hard gewerkt aan de voorbereidingen van de barbecue. Het was een drukbezochte middag/avond. Blij waren we zoveel leden van een Pakistaanse kerk in Rotterdam te kunnen begroeten. De pastor van deze kerk sprak zijn woord van dank uit over het werk van Diwa. ’s Avonds was er een workshop Bhangra (Pakistaanse dans) en gingen de voetjes nog van de vloer. Opvallend was dat vooral de Nederlandse bezoekers aan de dans meededen. De Pakistanen bekeken het van een afstandje.

Perenpluk in het Brabantse Land

Op een mooie najaarsmiddag in september hebben we peren geplukt in de perengaard bij de familie Van Vulpen in Wijk en Aalburg. Verschillende mensen uit verschillende windstreken van het land deden mee. Het was een zonnige herfstdag en Marleen en Elbert van Vulpen zorgden voor heerlijke hapjes en taart met ingrediënten uit eigen tuin!

Aan het einde van de dag hadden we ongeveer 50 kisten peren geplukt! Zowaar een mooie opbrengst, zeker ook voor de Stenenbakkers in Pakistan. Een deel van de opbrengst van de peren wordt namelijk gedoneerd ten gunste van het Steenbakkersproject van Stichting Diwa!

Wat ons betreft was het een geslaagde actie, vanwege het mooie herfstweer, de mooie tuin en niet in de minste plaats vanwege de gastvrijheid van de familie Van Vulpen.

Voortgang Steenbakkers Onderwijs Project

Door Shahlla Gill

Sinds de afgelopen nieuwsbrief in juni van dit jaar zijn er weer de nodige activiteiten geweest in Pakistan om de schooltjes mooier, duurzamer, hygiënischer en geschikter te maken voor de leerlingen van ons Steenbakkers Onderwijs Project.

Samen met Wilde Ganzen hebben we een project opgezet voor het opknappen van zes schooltjes en het bouwen en herbouwen van vier schooltjes met toiletten in ons projectgebied Gujranwala. De eigenaars van de steenfabrieken zorgden voor stukjes land en Stichting Diwa voorziet in de fondsen voor het bouwen van de lokaaltjes en de toiletten. PSTA, onze partnerorganisatie in Pakistan tekende een overeenkomst met de eigenaars van de steenfabrieken dat de nieuwe gebouwtjes alleen zullen worden gebruikt voor onderwijsdoeleinden.

Tot nu toe zijn er drie schooltjes bijna klaar en wordt het laatste schooltje nu gebouwd. Ondertussen worden ook de zes schooltjes opgeknapt. De oudercomités houden samen met PSTA toezicht op het bouwen en het opknappen van de scholen.

Naast het opknappen en het bouwen gaan de onderwijsactiviteiten en de trainingen van de leraren en leraressen gewoon door. De kinderen gaan regelmatig naar school. We hopen dat dat de nieuwe en opgeknapte schooltjes een positieve impact zullen hebben op de studenten en het onderwijs en dat de schooltjes uiteindelijk zelfstandig kunnen functioneren. Dit jaar hebben we onze bijdrage aan de lerarensalarissen verminderd met 25% ten opzichte van het vorige jaar. De oudercomités zijn verantwoordelijk voor het betalen van de salarissen.

Het gezicht achter Diwa (5)

Ik ben Jos Smeets. Als bestuurslid van Diwa ben ik met name verantwoordelijk voor de website en het versturen van de nieuwsbrief. In 2007, bij het huwelijk van Jan Dirk Schouten en Shahlla Gill was ik in Pakistan. Ik heb daar toen iets kunnen meemaken van de omstandigheden waaronder mensen daar leven, en weet hoe hard hulp daar nodig is. Ik was ook in Nepal en India, en heb gemerkt hoe een reis naar een land met een andere cultuur je kijk op de wereld en je eigen cultuur verandert en verrijkt.

In het dagelijks leven ben ik zelfstandig ondernemer. Ik bouw websites, geef pianoles en maak bladmuziek. Muziek is van groot belang in mijn leven: ik ben in mijn vrije tijd zanger in diverse ensembles en ben als vrijwilliger betrokken bij de organisatie van concerten in mijn woonplaats Deventer.

Ten slotte

Aan het einde van dit jaar willen we u van harte oproepen het werk van Diwa te steunen door middel van een gift. Met uw gift hopen wij dat ook in 2014 het werk onder de kansarmen in Pakistan doorgang kan vinden. Wij zeggen u bij voorbaat heel hartelijk dank!

Contactgegevens Stichting Diwa:
Stichting Diwa
Coolhaven 148a
3024 AL Rotterdam

telefoon: +31 (0)6 412 846 89
kvk: 244 82441
bankrekening: 157 078 493
IBAN code: NL79 RABO 0157 0784 93
SWIFT/BIC code: RABONL2U

Stichting Diwa heeft een ANBI-status. Uw giften zijn dus aftrekbaar voor de belastingen.

e-mail: info@stichtingdiwa.nl
website: www.stichtingdiwa.nl