Stichting Diwa

Diwa betekent in het Punjabi „kleine lamp”. Het idee achter Diwa als naam van stichting, is licht te verspreiden door voorlichting en educatie in de levens van de arme en kansloze minderheden in Pakistan en ze zo een perspectief te geven op een betere en meer heldere toekomst.

Stichting Diwa is een Nederlandse stichting, opgericht door mensen met een Nederlandse en Pakistaanse Christelijke achtergrond. Diwa bestaat voor 100% uit vrijwilligers en werkt samen met lokale partnerorganisaties in Pakistan.

Stichting Diwa heeft een missie om kansarme mensen in Pakistan te helpen als een teken van Christelijke compassie en rechtvaardigheid. Stichting Diwa streeft naar een harmonieuze samenleving waar iedereen kan lezen en schrijven en waar iedereen gelijke kansen heeft op werk en ontwikkeling.

Stichting Diwa staat als ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) geregistreerd bij de belastingdienst.

Achtergrond Stichting Diwa

In 2003 richtte Shahlla Gill, een van de oprichters van Diwa, een schooltje op voor kansarme kinderen in Francisabad, een Christelijke Kolonie in Gujranwala, Pakistan. De kinderen op deze school hielpen normaliter hun ouders in de steenfabriek en op het veld. Door de ouders te overtuigen van het belang van onderwijs en de kinderen op school een maaltijd aan te bieden, werd de kinderen en hun families een kans gegeven de negatieve spiraal van het werken in de fabriek te doorbreken.

Om vanuit Nederland dit werk te ondersteunen en nieuwe initiatieven te kunnen ontplooien is begin 2010 Stichting Diwa opgericht, door mensen met een Nederlandse en een Pakistaanse achtergrond.