Stichting Diwa Nieuewsbrief, mei-juni 2020

Emergency Food Help Program Pakistan

Namens Stichting Diwa wil ik u bedanken voor uw steun aan ons Emergency Food Help Program in Pakistan. Uw bijdrage maakt een verschil en helpt behoeftige mensen in deze moeilijke tijden te overleven. Ons team in Pakistan heeft in drie fasen voedselpakketten geleverd aan 825 gezinnen. Eén voedselpakket was goed voor twee weken overleven voor één gezin. Mensen zijn heel dankbaar en blij met deze hulp.

Sinds 11 mei zijn winkels, fabrieken, privéklinieken en ziekenhuizen weer open gegaan. Scholen, hogescholen en universiteiten zijn tot juli gesloten. Veel privéscholen hebben vanaf 13 mei contact met hun leerlingen en bezorgen hen wekelijks huiswerk tot de scholen weer open zijn. Sinds april is de overheid begonnen met het geven van basisschoollessen via de nationale televisie. Een van de nationale tv-kanalen is alleen gereserveerd voor lessen. Maar toch is dit studiejaar een groot verlies voor studenten.

Het coronavirus verspreidt zich erg snel in Pakistan. Het is moeilijk te controleren waar 212 miljoen mensen wonen en het sociale leven is zeer intensief. Vanwege de economische situatie wordt de lockdown opgeheven.

Laten we bidden voor een goede gezondheid en veiligheid van mensen over de hele wereld. We hopen dat de coronacrisis snel voorbij is.

Hartelijke groet,

Shahlla Gill
Stichting Diwa

Skills Training Center, Francisabad

Vanwege de lockdown in Pakistan was ook ons Skills Training Centre gesloten. Vanaf 12 mei is het centrum weer open. Ons team in Pakistan heeft speciale regelingen getroffen om de cursussen opnieuw te starten. De studenten van elke cursus zijn verdeeld in twee groepen. Elke groep bestaat uit 8-10 studenten. De groepen volgen de cursus gedurende twee dagen, zoals dinsdag-woensdag en donderdag-vrijdag. Er zijn duidelijke instructies voor studenten en docenten om les te geven en de les bij te wonen tijdens corona-tijd. Deze instructies worden in elk klaslokaal opgehangen. Studenten moeten maskers dragen en op een meter afstand van elkaar zitten.

Verhalen uit het training center

In deze nieuwsbrief delen we graag de succesverhalen en de bijdrage van ons vaardigheidstrainingscentrum in de gemeenschap.

Saba Afzal is een ex-student van onze computercursus. Ze is ongehuwd en woont bij haar ouders. Ze is geslaagd voor de middelbare school en wil daarna computer leren. Normaal gesproken zijn de computertrainingen erg duur in Pakistan en Saba kan zich dat niet veroorloven. Ze hoorde over ons computercentrum en begon toen een computertraining bij ons. Begin dit jaar heeft ze de basiscursus computer succesvol afgerond en gesolliciteerd. Ze kreeg positieve reacties en begon te werken als database-operator bij NADRA (National Database and Registration Authority) Gujranwala city. Nadra geeft ID-kaarten en paspoorten uit voor de Pakistaanse burgers. Naast haar zijn er nog twee andere studenten die ook een baan hebben gekregen voor het verzamelen van gegevens op hetzelfde kantoor. We zijn erg blij en wensen hen een goede toekomst.

Amina Abdulla is een student van onze kleermakerscursus. Ze is 25 jaar oud en is gescheiden. Ze heeft een geadopteerd kind. Omdat ze zelf geen kinderen kon krijgen is haar man getrouwd met een andere vrouw. De tweede vrouw kreeg kinderen en de man van Amina wil niet meer bij haar wonen. Ze heeft haar huis moeten verlaten, samen met hun geadopteerde dochter.

Amina woont nu bij haar moeder en broer. Ze ging nooit naar school en kan niet lezen en schrijven. Vorig jaar volgde ze onze cursus kleermakerij en alfabetisering voor volwassenen. Amina vertelde dat haar moeder wil dat ze weer gaat trouwen op voorwaarde dat ze de dochter terugbrengt naar haar biologische ouders. Maar Amina wil dit kind niet verlaten. Ze is erg toegewijd om vaardigheden te leren en wil lezen en schrijven, zodat ze haar eigen brood kan verdienen en zelfstandig kan leven. Ze vertelde dat de vaardigheden die ze nu leert haar grootste hoop zijn voor haar toekomstige leven.

Talen

adamant-inspiration