Stichting Diwa nieuwsbrief, 3 september 2023 — help for Christians Jaranwala

Tussentijdse nieuwsbrief met informatie over het hulpprogramma voor Christenen in Jaranwala

Beste lezer,

De afgelopen maand werd de wereld opgeschrikt door berichten over geweld tegen Christenen in Pakistan. Kerken werden afgebrand en huizen geplunderd en vernield. Dit gebeurde in Jaranwala, een plaats waar veel Christenen wonen en ook in omliggende kleinere dorpjes met slechts een aantal Christelijk families. De Christelijke gemeenschap in Pakistan is geschokt en terneergeslagen door dit heftige geweld tegen hun kleine minderheid in het overwegend Islamitische Pakistan. Mensen van Diwa Foundation in Pakistan en andere Christelijke dorpsgenoten wilden graag in actie komen en iets doen voor deze mensen die huis en haard zijn kwijtgeraakt. Op hun verzoek is Stichting Diwa een kleine inzamelactie begonnen voor eerste hulp. Door gulle giften is in korte tijd ruim duizend euro opgehaald.

Veel huizen zijn vernield, bezittingen en huisraad zijn gestolen of vernietigd

Het getroffen gebied ligt niet ver van Francisabad en zo kon Diwa Foundation snel ter plekke zijn om te inventariseren wat de mensen nodig hebben. In Jaranwala zijn kerken en een scholen verbrand en de huizen van gezinnen beroofd en geheel vernietigd. Daarnaast zijn veel huizen in Jaranwala en omgeving beroofd van letterlijk alles en gedeeltelijk vernietigd met behulp van zware chemicaliën en door verbranding. Veel mensen durven hun huizen niet in door de chemicaliën en risico op instorting. Veel Christenen in de dorpen rond Jaranwala krijgen geen werk of loon meer in het veld of in de fabrieken, omdat ze Christen zijn. Er zijn genoeg Moslims die hun werk willen overnemen.

Ook in kleinere omringende plaatsen zijn huizen van Christenen vernietigd. In deze gebieden wonen kleine groepjes van Christenen, vaak maar enkele families ,wat ze extra kwetsbaar maakt. Waar in Jaranwala veel hulp wordt geboden blijft hulp aan deze families achter. Hier is er een tekort aan eerste levensbehoeften, zoals voedsel, kleding en kookgerei. Ondank hulp van internationale organisaties is er nog veel acute nood.

Het Diwa Foundation team bezoekt vrouwen zonder werk in een dorp nabij Jaranwala

In Pakistan zijn studenten en oud studenten van onze naaicursus begonnen met het naaien van kleding en zijn kookgerei, pannen, borden en glazen gekocht. Met studenten en het Diwa Foundation team zijn vijf verschillende getroffen gebieden en gezinnen rondom Jaranwala bezocht en kleding en kookgerei verdeeld.

(oud)studenten maken kleding en er worden paketten samengesteld met huisraadartikelen

Voor de mensen van Diwa Foundation en voor de studenten was het een heftige ervaring om te zien hoe de Christenen lijden en gebrek hebben aan alles. Veel mensen zijn aangeslagen en in shock. De confrontatie met dit geweld maakt de Christenen verdrietig en terneergeslagen. Mensen zijn bezorgd door het gebrek aan werk. De overheid heeft aangekondigd te helpen met het opnieuw opbouwen van de huizen en gelukkig is er veel hulp. Er moet dan ook veel gebeuren en nog steeds is het onrustig op veel plekken in Pakistan.

Samen bidden en uitdelen van hulppakketten

Blasfemie

De onrust en het geweld ontstond door geruchten over blasfemie, Christenen zouden heilige boeken van de Islam hebben onteerd. In Pakistan is er een omstreden wet, de blasfemiewet. Deze wet stelt dat als iemand de Islam beledigd, hij of zij daar de doodstraf voor kan krijgen. In de praktijk betekent echter dat deze wet wordt misbruikt als motief voor geweld tegen minderheden. Beschuldigingen worden door veel mensen snel geloofd. Politieke partijen en organisaties gebruiken de wet om onrust en instabiliteit te veroorzaken en Mullahs en hun gemeenschappen tegen de Christenen op te zetten.

De kans dat er Pakistaanse Christenen zijn die doelbewust de Islam beledigen is hoe dan ook nagenoeg uitgesloten. Christenen in Pakistan zijn gewend te leven als minderheid in een Islamitisch land en hebben geleerd respect te hebben voor andermans religie. De Pakistaanse Christenen
worden echter vaak niet gezien als volwaardige burgers van Pakistan.

Uit frustratie hierover en in protest tegen het zinloze geweld verwijzen de Christenen naar hun gemeenschappelijke Pakistaanse vlag als de verbeelding van een samenleving waarin vreedzaam wordt samengeleefd. De groene kleur van de vlag en de maan en de ster verwijzen naar de Islam. De verticale witte band aan de linkerkant van de vlag verwijst naar de minderheden van Pakistan. Zo werd bij het ontstaan van Pakistan in 1947 dit ideaal van vreedzaam samenleven verbeeld in het nationale symbool, de vlag van Pakistan. Dit ideaal van vreedzaam samenleven lijkt nu ver weg.

veel gedeelde afbeelding in Pakistan op sociale media

Laten we hopen en bidden voor onze Pakistaanse broeders en zusters dat ze eenmaal mogen leven in vrijheid en vrede. Uw hulp en gebed wordt zeer gewaardeerd en geeft steun om door te gaan!

Wilt u bijdragen aan de actie van Stichting Diwa voor de Christenen in Jaranwala? Dat kan nog via deze link: